PDF Afdrukken E-mail

NOG VEEL GROEIPOTENTIEEL IN HERDENKINGSTOERISME W.O. I

In 2016 voerde Toerisme Vlaanderen een awareness-onderzoek uit rond W.O. I. om na te gaan in hoeverre Vlaamse W.O. I bestemmingen bekend zijn in binnen- en buitenland. Het onderzoek toonde een aantal positieve trends zoals een toename in de naamsbekendheid van de Vlaamse slagvelden, meer vertrouwdheid met Flanders Fields, en een toegenomen belangstelling voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.

Volgens Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Verstreken is het werk echter nog niet af en is er nog groeimogelijk met betrekking tot de kennis en de reputatie van de slagvelden, zelfs in die landen die sterk op W.O. I georienteerd zijn. Hij is dan ook tevreden dat de buitenlandpromotie van Toerisme Vlaanderen zich zal blijven focussen op het herdenkingstoerisme. Later dit jaar vindt immers nog de herdenking van de Mijnenslag en Passendale plaats, en in 2018 de eindoffensieven en langverwachte vrede.

Daarnaast zal Toerisme Vlaanderen ook inzetten op het 'verwantschap'€™-gegeven. Steeds meer mensen beseffen immers dat zij via hun voorouders een persoonlijke verwantschap hebben met Wereldoorlog I.
Verder blijft Toerisme Vlaanderen inzetten op de Australische markt. In Australië is er van oudsher een grote interesse voor het herdenkingstoerisme, maar wegens de terreurdreiging heerste er in Australië een negatief beeld over de veiligheid in Europa.
Toerisme Vlaanderen startte na de aanslagen volop met promotionele acties om het negatieve beeld over Vlaanderen en Europa bij te stellen.